1. Jak zadám požadavek(objednávku) na knihu?
Požadavky na knížky se zadávají přímo z www prohlížeče. Pro zadání požadavku musíte splnit následující:
Přihlásit se do knihovního systému na adrese
library.vse.cz
Vyhledat požadovanou knihu a zobrazit si její jednotky
Klepnout na volbu požadavek
Potvrdit
objednávku a následně překontrolovat, zda se na horní žluté liště objevil obdobný
text:
2. Co když nikde nevidím volbu požadavek?
Na knihu nelze zadat požadavek
Ne na každou knihu lze zadat požadavek na výpůjčku. O tom, zda lze knihu
vypůjčit a na jak dlouho rozhoduje tzv. status
dokumentu. V současné době lze přes internet podávat požadavky
na knihy se statusem
z těchto dílčích knihovnen:
3. Jak zjistím stav svých požadavků?
V horním menu je po přihlášení přístupná volba Uživatel. Kliknutím na tuto volbu je možné zjistit svoje výpůjčky, data vrácení, stav vyřizování požadavků a některé další informace.
4. Jak zruším požadavek?
Klepněte v horním menu na volbu Uživatel. Vyberte položku Požadavky na výpůjčky. Zobrazí se seznam vašich požadavků.
Klepněte na číslo požadavku (zobrazí se detail požadavku).
Čeká-li váš požadavek dosud na zpracování, bude
na dolním okraji stránky tlačítko Vymazat.
V případě, že tlačítko Vymazat nevidíte, vaše objednávka se již vyřizuje, případně je pro vás kniha již přípravena.
Pokud již nemáte možnost zrušit svůj požadavek přes Aleph a objednanou
knihu nepotřebujete, pošlete e-mail na adresu rezerv@vse.cz.
5. Jak poznám, že je pro mne kniha připravena?
Pokud jste při registraci uvedl kontaktní emailovou
adresu, bude vám ve chvíli vyřízení požadavku zasláno upozornění na tuto adresu.
Kromě toho lze kdykoliv zkontrolovat stav svých požadavků přes www rozhraní
z menu Uživatel/Požadavky na výpůjčky.
Pokud o připravenou knihu již nemáte zájem, pošlete e-mail na adresu rezerv@vse.cz.
6. Kde si mohu knihu vyzvednout?
Knihy jsou většinou k vyzvednutí v dílčí knihovně, ke které náleží. Informace o místě, kde jsou pro vás knihy připraveny jsou součástí emailu, který oznamuje vyřízení Vašeho požadavku.
7. Co znamenají pojmy „Knihovna Žižkov - sklad“, „Knihovna FM JH volný výběr“, „KMAE“,...?
V podstatě se jedná o označení lokace, ke které daná jednotka náleží. V Alephu se tyto lokace označují jako dílčí knihovny. Příslušnost k dílčí knihovně také rozhoduje, kde pro vás budou knihy připraveny k vypůjčení.
8. Proč se některý požadavek vyřizuje dlouho, i když má status Na místě?
Každá z knihoven má svůj způsob vyřizování požadavku daný fyzickým umístěním knih, personální kapacitou, apod. Tyto faktory výrazně ovlivňují čas, kdy pro Vás bude kniha skutečně připravena. Někdy proto může vyřízení trvat delší dobu (např. lokace Točná je během semestru obsluhována s 2-3 týdenním intervalem). Pokud víte dopředu, že pro Vás není únosné čekat na knihu více dní, můžete při zadávání požadavku omezit délku jeho trvání pomocí data konce platnosti (doba zájmu).
9. Co označují pojmy „Na místě“, „Objednáno“, „Rezervováno“,…?
Na místě – kniha se nachází v domovské dílčí knihovně
Objednáno – na knihu byl zadán požadavek, který dosud nebyl vyřízen
Rezervováno – kniha je připravena k vyzvednutí
Datum (např. 14/09/2003) – kniha je vypůjčena, konec řádné výpůjční lhůty oznamuje datum
10. Můj požadavek „zmizel“?
První možnost: Skončila platnost požadavku (tzv. doba
zájmu.)
Systémem přednastavená doba platnosti požadavku je půl roku. Při objednávání ale máte možnost omezit dobu platnosti požadavku (např. zkouška na kterou skripta potřebuji je za týden, tedy pokud nebudou skripta do té doby k dispozici, nemá již můj požadavek pro mne smysl).
Druhá možnost: Váš požadavek byl vyřízen, ale knihy jste si
v daném termínu nevyzvedli
Informace o tom, že je pro vás kniha připravena se posílají e-mailem (v případě, že jste uvedli svou e-mailovou adresu při registraci). Kniha čeká na objednavatele většinou 3 dny od vyskladnění, jednotlivé knihovny mají pravomoc tuto dobu měnit. Datum, do kdy na vás kniha čeká je uvedeno v emailu, který dostanete po vyřízení vašeho požadavku a také v seznamu Vašich požadavků, který je přístupný přes www (viz. otázka 3).
Po uplynutí této doby se kniha vrací zpátky do skladu nebo je připravena k vypůjčení dalšímu uživateli. Váš požadavek je odstraněn.
11. Jak změním své heslo do Alephu?
Když se přihlásíte do Alephu svým jménem a současným heslem, máte přístupné tlačítko Uživatel. Po kliknutí na toto tlačítko se pod horní lištou objeví nabídka dalších možností, z nichž jedna je i Heslo.
Pravidla pro volbu hesla
Ve vašem hesle nepoužívejte mezeru, diakritiku a další znaky, jejichž způsob zadávání z klávesnice se může lišit podle nastavení počítače (např. pozor na prohození písmen y a z, pokud je či není zapnuta česká klávesnice).
12. Jak prodloužím své výpůjčky?
Výpůjčky lze prodlužovat jednotlivě. Pokud máte zobrazen seznam výpůjček, pak přes pořadové číslo lze zobrazit další podrobnosti výpůjčky. Kromě čistě informativních údajů se tam může objevit nabídka prodloužení k té konkrétní výpůjčce.
Možnost prodloužení se nenabídne, je-li to vyloučeno vzhledem ke kategorii knihy
(neprodlužuje se kategorie s výpůjční lhůtou na 1 semestr), nebo na danou
knihu již čeká jiný uživatel(čili má rezervaci).
13. Můžu si vypůjčit diplomovou práci mimo knihovnu?
Diplomové práce se z knihovny v žádném případě nepůjčují. V současné době uchovává diplomové práce v papírové podobě pouze knihovna na Fakultě managementu v Jindřichově Hradci (práce obhájené na FM JH). Od roku 2006 jsou práce dostupné v elektronické podobě.
Podrobnější informace k dostupnosti VŠKP